Všechny barvy Země od Beth Revis - RECENZE

Počet stran: 384
Originální název: Shades of Earth
Český název: Všechny barvy Země
Knižní série: Vesmír (Across the Universe)
Díl: třetí

Česká anotace:
Amy a Syn konečně opustili skličující zdi vesmírné lodi Universum. Jsou připravení začít znovu, vybudovat si nový domov – na Zemi Centauri, planetě, ke které musela Amy plout přes celý vesmír. Ale nová Země není rájem, v který doufala. Jsou tu obrovští pterodaktylové, květiny, jejichž vůně vás paralyzuje, a tajuplné ruiny, které skrývají mnohem více, než se na první pohled zdá. A největší tajemství? Že by na této planetě nebyli sami? A pokud chtějí zůstat, budou muset bojovat!

Slovo úvodem

Vítejte u další recenze, tentokrát na poslední díl z této série.
Začnu celkem nezvykle, nejedná se o knihu, nýbrž o samotných článcích na blogu. Zajisté jste si všimli, že jsem byla poslední dobou neaktivní a to se už bohužel stalo zvykem, ale teď přichází moment, kdy začnu pořádně dřít. Dostala jsem totiž svoji první spolupráci a musím makat, aby mi zůstala a aby samozřejmě přibývaly další. Proto se zaměřím na recenze, mám hodně knih, které plánuji zrecenzovat a budu se snažit napsat alespoň dvě recenze denně, což je pro mě sakra velký výkon!
Dále bych Vás chtěla uvést do jakési šablony mé recenze. U předchozí (shodou okolností se jedná o 2. díl Vesmíru) recenze jsem malinko pozměnila styl psaní a sice jsem použila souvislý text. Nevím, jestli se Vám líbí a nebo ne, protože bohužel nikdo neráčil odpovědět do komentářů, ale nevadí. Nechali jste to na mě a Vaše rozhodnutí beru jako celkem rozumné, protože musím sama vědět, jak a o čem píšu.
Preferuji variantu, kterou už mám jaksi za sebou a která mi, jak jsem si všimla, vyhovuje více. Jedná se o recenzi rozdělenou. Myslím si, že je to jednodušší i pro čtenáře, protože ne každého baví číst celý článek a tento způsob Vám dává na vybranou, buď si přečtete to, co Vás zajímá a nebo přelouskáte celou recenzi. Jelikož jsem člověk zcela demokratický, tak Vám dávám výše zmiňovanou možnost. A další změna je odstranění prvku "Knižní trailer", přiznejte se, že na video o knize se každý z Vás vykašle. A ostatně, netuším, co mě inspirovalo video do recenze přidat, teď přišel čas ho odebrat.
Koukám se, že jsem se pořádně rozepsala, teď hlavně udělat delší recenzi, aby nevznikl trapas typu "úvod delší než článek"! To by se Vám asi nelíbilo, že?

Co je nového?

V knize se změnilo hodně věcí. Přibyly nové postavy, změnilo se prostředí a hlavně vztah mezi hlavními hrdiny. Což mě, jako pravou romantičku, potěšilo ze všeho nejvíce. Konečně se nám Amy a Syn dali jakž takž dohromady, ne že by nebyli spolu před tím, ale tehdy to nebylo takové jako teď.
Snad i z názvu můžeme vyčíst další obrovskou novinku. Třetina obyvatel včetně Amy a Syna opustili skličující zdi vesmírné lodi Universum (!!!). Konečně! Nastala ta zásadní změna a všechno umělé, nepřirozené, nejasné a jednoduše tuctové vystřídalo přírodní, originální a jedním slovem husté!
Bohužel ale všechno není tak růžové, jak se na první pohled zdá.
Nejenže si "přistěhovalci" ze Staré Země a lidé z Universa moc nerozumí, ještě k tomu jim dojde, že pokrok na Zemi je nezastavitelný a pokud se toho za poslední století stihlo tolik vynalézt a odehrát, pravděpodobně za tu dobu, co Amy strávila ve spánku, se toho na zemi změnilo ještě více. Technologie jdou ku předu, ale lidé evidentně zpět. Na Zemi Centauri totiž nejsou sami, čekají je spousta nástrah v podobě obrovských pterodaktylů, dokonce rostlin a ještě někoho mnohem nebezpečnějšího... Těšíte se na neprozkoumanou oblast a na dobrodružnou cestu Vaších oblíbených hrdinů? Pokud ne, tak je to zásadní chyba, ono totiž je na, co se těšit!

Postavy

Těch je, panečku! Přibylo jich tolik, že se mi jejich jména nevejdou na A4 (a některé si popravdě nepamatuji ) . Kolem stovky zmrazených pasažérů měli konečně možnost spatřit nový svět, ke kterému se vydali napříč vesmírem. A k tomu spousta nových postav z Universa, pro kterých se nenašlo místa v předchozích dílech. Konečně měli možnost spatřit krásu hvězd na pravé obloze, ne přes sklo Universa, konečně se mohli "sáhnout" a pochopit, že i duha má na Zemi své místo.

Pocity a dojmy

Kniha mě překvapila, dojala a mnohdy bohužel i zklamala. Spíš dějem, než stylem psaní. Ten totiž nemá chybu! Autorka píše nezaujatě i zaujatě zároveň. Ne každý dokáže napsat knihu podobným způsobem. Ke knize si nedokážu přiřadit někoho jiného. Přesto byl příběh napínavý a originální, dost často se mi ale zdál  takový nedopracovaný. Autorka měla možnost vytvořit něco zcela nového, co jsme neochutnali a nezažili, měla k dispozici bílé plátno, ale vybarvila ho podobnými barvami jako příroda vybarvila Zemi, nepoužila všechno, co mohla, na papíru nechala mnoho prázdných míst, které mohla, ba musela zaplnit něčím zajímavým, něčím, co by nás nenechalo vydechnout, jednoduše mi něco chybělo! No, nemám pravdu? Myslím si, že každý, kdo knihu četl, potvrdí, že ano.

Hodnocení

Už od začátku jsem ke knize přistupovala neutrálně, neřešila jsem jí. Prostě jsem jí přečetla a zapomněla na ni. Nic víc. Nezanechala ve mně to, co kniha musí zanechat. A v tomto případě mě to víc než mrzí. Takhle to dopadá, když si autorka na knihu vybodne! Mohla vymyslet tolik věcí... Ouch!!! Ale nevyužila tu možnost.
Obálka opět udělala svůj úkol: zaujala a překvapila čtenáře. Moc hezká a povedená! Za mě palec nahoru.
Víte, kdybych mohla dát obálce více hvězdiček, ani chvíli bych neváhala:

Knize prostě nemohu dát pět hvězdiček: