Stránky

pondělí 10. března 2014

Hledání Aljašky od Johna Greena - Recenze

Autor: John Green
Série: samostatná kniha
Nakladatelství: Knižní klub, 2013
Originální název: Looking for Alaska
Vydání v ČR: 256 stran, pevná vazba



Románový debut dnes už známého Johna Greena je strhujícím vyprávěním o dospívání a hledání sama sebe.  


Šestnáctiletý Miles je nudný, samotářský a do společnosti nezačleněný teenager, jehož jediní přátelé jsou poslední slova slavných osobností. Černo bílý život plný rutiny mu už leze krkem a proto se rozhodne vydat se do soukromé školy Culver Creek za "velkým Možná" a Vaším úkolem je zjistit, jestli ho našel a je-li s nálezem spokojený.

V internátní škole proces dospívání nabírá obrátky, noví přátelé Chip ("Plukovník") a Aljaška Young ho vtáhnou do směsice dosud nepoznaného alkoholu, kouření a sexu. Také mu kvůli jeho vysoké a štíhlé postavě dají přezdívku "Váleček". Miles začne konečně někam patřit, prožívá první neopětovanou lásku s atraktivní, nádhernou a bláznivou Aljaškou, která je misskou ve vymýšlení kanadských žertíků na učitele. 
"Myslíme si, že jsme neporazitelní, protože opravdu jsme. Nemůžeme se narodit a nemůžeme umřít. Jako všechna energie můžeme jen měnit tvary a velikosti a zjevy."

Styl psaní

Starý dobrý John Green... Ten, kdo měl v rukou jednu z jeho knih určitě pochopí, že jeho styl nepotřebuje komentář. Nemá smysl Vám vykládat, jak je dokonalý, prostě běžte, popadněte knihu a vychutnávejte si tu číši plnou nepředvídatelností, emocí, moudrých myšlenek a citátů do posledního doušku. A můžu Vám zaručit, že budete po přečtení dost žízniví po dalším z Johnových děl.
Kapitoly jsou vypravované z Milesova pohledu a na začátku každé z nich je počet dní před něčím, až se to něco stane, bude tam počet dní potom. A co je vlastně to něco? Budu se opakovat - starý dobrý John Green... Obě dvě jeho knihy vydané v češtině (Hvězdy nám nepřály, Hledání Aljašky)     si jsou okruhově dost podobné, ale v nitru jsou totálně odlišné, nemá žádný smysl je mezi sebou srovnávat. Každou z nich miluji za něco jiného.
"Člověk myslí, že umí chodit po vodě, jenže pak se ukáže, že má jen načuráno v botách."



Postavy

Kdyby lidé byli déšť,
 já bych byl mrholení a ona hurikán.
Postava, kterou jsem si zamilovala ze všech nejvíce, je Aljaška. To, jak dokáže shodit a jak bych řekla ve svém životě teenagera: "setřít" kohokoliv, to, jak je nezávislá, odvážná, ztřeštěná a její snaha užívat si života na plný pecky, mě k ní připoutaly pevným poutem. Ale, je tu jedno malé ale...

"Vy všichni kouříte, protože si to užíváte. Já kouřím, abych umřela." - Aljaška Young





Průběh děje

Ze všeho v knize plyne ponaučení, vše co se dá zdůvodnit, zdůvodněno bylo. Ráda jsem jednoduše zírala do zdi a přemýšlela nad posledními slovy osobností, jak o tom jednou dumal Miles. 
"Jak se kdy dostanu z tohohle labyrintu!" Simón Bolívar.
"I po tě době mi pořád připadá, že jediná cesta ven je přímo a rychle - ale labyrint si volím já. Labyrint je děsný, ale já si ho vybírám." Miles Halter.






Pocity a dojmy

Kniha mi dala hodně ze všeho nejvíc mě překvapila a myslím, že nebude zas tak velký prohřešek, když pozměním úryvek z druhé knihy Johna Greena k předání mých emocí: 
"Občas si člověk přečte nějakou knížku a pocítí až fanatickou potřebu přesvědčit úplně každého, aby si ji přečetl také, protože se mu zdá, že je to jediný způsob, jak náš roztříštěný svět uvést zase do pořádku. A pak jsou knihy jako Hvězdy nám nepřály a Hledání Aljašky, o kterých lidem vykládat nemůžete, knihy tak jedinečné, tak zvláštní a vaše, že když o své lásce k nim promluvíte, máte dojem, že je zrazujete." Hazel Grace - Hvězdy nám nepřály
Nacházím se ve stejné situaci, z jedné strany se Vám snažím říct, že tyhle knihy prostě a jednoduše přečíst musíte a z druhé strany je nechci zrazovat...¨

Hodnocení

Tato kniha s párem dalších vyvolených stojí na nejvyšší příčce v hodnocení, jak za samotný příběh, tak za obálku.






ZDE! si můžete přečíst recenzi na Hvězdy nám nepřály, 2. Johnovou knihu z edice světový bestseller.
Máte jiný názor na knihu, pokud jste ji četli a pokud ne, chcete to v budoucnu napravit?
Já se ke knize moc ráda vracím jako ke starému příteli, ale ráda bych znovu zažila to nadšení, kdy jsem ji poznala poprvé :) Ti, kteří knihu nečetli, tu možnost mají, takže rozhodně neváhejte, kniha za Vás první krok neudělá.
Nancy

5 komentářů:

  1. Toto by som si chcela veľmi prečítať :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ku knihe som sa ešte nedostala, aj keď som ju plánovala čítať a stále určite plánujem! Len teraz ma to až tak neláka.

    OdpovědětVymazat
  3. Jistí lidé mi kdysi představili jednu z greenovek a jen díky tomu jsem se k nim dostala i já a všechny 4 české ihned zhltla. Zlatá medaile s nápisem bestseller mě totiž jistým způsobem od čtení vždy spíše odrazuje...U Greena ale nelituji, každá ta kniha má svůj nápad a je něčím jiným zajímavá. Sbírat poslední citáty slavných osobností a navíc si je pamatovat vlastně může být docela fajn hobby.

    OdpovědětVymazat